شبهه: دليل شيعه بر اينکه امام دوازدهم آنها هنوز زنده است چيست؟ در حاليکه در همان سردابى که مدعىاند غيبت صغرى از آنجا شروع شده است از دنيا رفته است.
جواب اجمالى:
در پاسخ اين سؤال بيان مىشود که: اصل مهدويت و انتظار مصلح جهانى مورد اتفاق تمام ملل و اديان و مذاهب مىباشد و هر دينى منتظر منجى مىباشد و دربارة حيات امام زمان ـ عجلالله تعالىفرجه الشريف ـ اين امر غير ممکن نمىباشد ، زيرا در قرآن صريحاً افرادى از اولياءالله ذکر شدهاند که داراى عمرى طولانى بودهاند و اهل سنت هرگز در صحت اين روايات شک نمىکنند به علاوه روايات زيادى نيز دلالت بر وجود امام عصر ـ عجل الله تعلى فرجه الشريف ـ دارد.
جواب تفصيلى:
يکى از مسائلى که جزئيات آن مورد اختلاف شيعه و اهل سنت است مسئله مهدويت مىباشد. اين مسئله داراى ابعاد مختلفى مىباشد. مسائل مورد بحث در مهدويت عبادتند از: 1) اصل مهدويت و انتظار ظهور امام زمان ـ عجلالله تعالى فرجهالشريف ـ 2) امامت امام زمان(عج) درسن پنج سالگى و طـول عـمر امام زمان 3) فلـسفة عقيده شيـعه به وجـود امـام زمان(عج).
مسئله اول نه تنها مورد اتفاق شيعه و اهل سنت مىباشد بلکه تمام ملل و فرق و اديان منتظر ظهور مصلحى کل مىباشند تا در آخر الزمان بر اين عالم حکومت کند و بشريت را از ظلم رهايى بخشد. در زبور داود در اين باره مىخوانيم که: « ... اما منتظران خداوند وارث زمين خواهند بود هان بعد از اندکى شرير نخواهد بود...اما صالحان را خداوند تاييد مىکند... زيرا آنانکه از وى برکت يابند وارث زمين گردند.... و اما نسل شرير منقطع خواهد شد، صالحان وارث زمين خواهند بود و ... [1]».
در اين باب زبور داود از ظلم و ستم و شر، سخن به ميان آورده است و بيان شده که شر و ستم از بين خواهد رفت و صالحان وارث زمين خواهند شد. قرآن مجيد نيز از اين واقعه از زبور خبر داده و فرموده است: «وَلَقَد کَتَبنا فِى الزَّبوُر مِن بعَدِ الذِّکرِ اِنَّ الاَرضَ يَرِثُها عِبادِى الصّالِحُون»[2] . (ما در زبور نوشتيم که بندگان صالح من وارث زمين خواهند شد.)
در اناجيل اربعه نيز آمدن «پسر انسان» خبر داده شده است و به مردم دستور انتظار داده شده است[3].
دراسلام نيز بر اساس آيات و روايات نبوى مردم بايد به انتظار روزى باشند که شخصى از اهل بيت پيامبر(صلی الله علیه وآله) و از فرزندان فاطمه ظهور کند و بساط ظلم و ستم را برچيند و جهان را پر از عدل و داد نمايد.
اين عقيده در اسلام امرى مسلم و غير قابل انکار مىباشد. تا جايى که محى الدين عربى حنفى در فتوحات مکيه جلد 3 باب 366 تحت عنوان «وزراء المهدى ـ عجلالله تعالى فرجهالشريف ـ » بحث مفصلى را مطرح کرده و حتى شمائل حضرت را توضيح داده و به نام مبارک او اشاره مىکند.
ابن حجر در کتاب «الصواعق المحرمة» در شرح حال ائمه دوازده گانه به تفصيل سخن گفته و بابى به نام «الايات التى وردت فى ذريه فاطمة ـ عليها سلام ـ » و «الايات التى وردت فى فضائل اهل البيت» منعقد کرده است و در رابطه با حضرت مهدى ـ عجلالله تعالى فرجهالشريف ـ آيات زيادى را مطرح کرده است.
پی نوشت:
[1] . کتاب مقدس، کتاب مزامير داود، مزمور 37، آيه 9 به بعد.
[2] . سورة مبارکه انبياء، آيه 105.
[3] . رجوع شود به: انجيل متى باب 24، آيات 40 و 45 ـ انجيل مقدس، باب 13، آيه 27 ـ انجيل لوقا، باب 13، آيات 37 تا 41 ـ انجيل يوحنا، باب 14 ـ آيه 30.